2 de maig 2014

Experiències d'educació transformadora que contagien – Crònica dels premis "En la Recerca del Desenvolupament"


Ja fa alguns mesos, en una trobada internacional a Lió, vam poder compartir l'experiència del projecte En la recerca del Desenvolupament de l'ONG Assemblea de Cooperació per la Pau. Avui, uns mesos més tard, ens fem ressò de l'emotiva crònica de la Mariona Fontanella sobre l'acte d'entrega dels premis de la 3a edició d'aquest projecte.


Crònica d’una jornada plena de sorpreses, emoció i esperança pel canvi
El passat dijous, els que vam estar a la Sala Nobles del Palau Centelles de Barcelona vam experimentar una sensació especial, inclús algun moment màgic que ens dóna esperances als qui creiem en un canvi del model econòmic i social. Crec que tots els presents coincidiríem a dir que aquesta màgia la van posar, sense dubte, els i les joves participants a “En la Recerca del Desenvolupament”.
Per als qui no ho conegueu, “En la Recerca del Desenvolupament” tracta d’un projecte d’assessorament a treballs de recerca de Batxillerat (un treball que a Catalunya representa el 10% de la nota final) vinculats a temàtiques de desenvolupament, pau, drets humans i transformació social. En definitiva, des d’Assemblea de Cooperació per la Pau, oferim una tutoria externa que, coordinada amb el tutor del centre, assessora l’alumnat durant tot el procés, des del mes de maig que escullen la temàtica fins al gener de l’any següent que fan la defensa oral.
Enguany hem celebrat la 3a Edició on han participat 7 centres educatius de Barcelona amb un total de 22 alumnes participants. El fet de celebrar una 3a Edició és un símptoma del bon encaix del projecte amb tothom que hi participa, des de l’alumnat fins al professorat passant pels diferents especialistes de les diferents temàtiques.
La jornada del dijous era la culminació de tot el procés, una jornada on s’atorguen uns premis als tres millors treballs que consisteixen en un viatge al Marroc per oferir-los l' oportunitat de descobrir una cultura diferent i visitar projectes de cooperació sobre el terreny.
Però més enllà dels premiats, l’objectiu primordial de l’acte és fer visible la implicació dels joves i felicitar-los per la feina feta. Uns joves que van posar la nota de color i reflexió crítica a l’acte. La seva performance va sorprendre tots els presents, deixant una sensació dolça i despertant inclús certa emoció en veure les seves cares d’il·lusió i nerviosisme. En un moment on la imatge del jovent es vincula sovint a la falta de compromís, aquests joves ens van donar motius sobrats per trencar el prejudici i van ensenyar el seu profund dinamisme, creativitat i motivació. Des d’aquí els animo a seguir aquest camí i no perdre mai aquella espurna de confiança per creure que la construcció d’un món millor és possible i que està a les nostres mans.
També vam poder gaudir de la presència del Sr. Jesús Martín, professor de l’Institut Consell de Cent, que ens va permetre posar-nos a la pell del tutor del treball de recerca en la complexa i il·lusionant realitat educativa i del Sr. Josep Maria Puig, Catedràtic de Teoria de l’Educació de la Universitat de Barcelona, que ens va comunicar molt pedagògicament la raó de ser de l’Aprenentatge i Servei, tot animant els i les joves a difondre els coneixements apresos per realitzar un servei a la societat i completar així el seu procés d’aprenentatge.
No vull acabar sense agrair la presència de tots els assistents i participants en l’acte i especialment a totes les persones que fan possible aquest projecte: als centres educatius i al professorat que aposten pel projecte i promouen l’elecció de temàtiques solidàries entre el seu alumnat, als membres del jurat per la selecció dels premiats i a experts de diferents entitats col·laboradores, socis i tècnics al terreny d’ACPP per recolzar l’assessorament dels treballs. Finalment agraïm a l’Ajuntament de Barcelona el suport al projecte des dels seus inicis. A tots i totes, gràcies per convertir en realitat aquesta iniciativa, viure-la i creure en ella.
Per Mariona Fontanella - @Asamblea_ACPP

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada