Els passats 1 i 2 de desembre va tenir lloc a Barcelona un Taller Internacional d'Intercanvi d'experiències educatives. Organitzat per la FCONGD i el Departament d'Ensenyament, es tracta d'uns dels tres esdeveniment internacionals del projecte REDDSO que, a més, arriba en l'equador del projecte i esdevé, per tant, un moment clau per analitzar els avenços del projecte.
Hi van
participar al voltant de 80 persones, entre elles professors de
Polònia, França i Itàlia així com representants d'ONG i de les
administracions públiques implicades en el projecte. La participació
dels companys de Burkina Faso, Senegal i l'Argentina va ser una gran
oportunitat per enriquir el debat sobre l'Educació per a la
Ciutadania Global.
El Taller
també va oferir l'oportunitat d'intercanviar idees i concepcions,
per exemple, sobre la noció d'Educació per al Desenvolupament
Sostenible i la Solidaritat Internacional (EDD-SI), un terme que a
França i Itàlia està ben afiançat, però que no s'utilitza ni a
Polònia ni a Catalunya. Malgrat les diferències terminològiques i
de concepte, el taller va posar de manifest que compartim valors i
objectius i que viatgem tots en un mateix vaixell, rumb a l'educació
per a la Ciutadania Global.
Els
participants van valorar de forma molt positiva els panells
d'intercanvi d'experiències per l'oportunitat de conèixer propostes
concretes amb un objectiu compartit, el de la construcció d'una
ciutadania crítica i conscient. Algunes de les experiències
presentades, per exemple, fan del voluntariat una estratègia perquè
els joves prenguin consciència de la realitat que els envolta. Però
Però també, I també, de la mà de Luz Avruj, del Centre
Llatinoamericà d'Aprenentatge i Servei Solidari, es va presentar
la proposta de l'Aprenentatge Servei com una metodologia útil a
l'hora de posar en pràctica valors i concebuda com una educació per
al desenvolupament de baix a dalt, que arriba perquè els centres
educatius esdevinguin protagonistes del canvi, transformant el seu
entorn a través del que ells anomenen «el servei solidari per i amb
la comunitat».
Finalment,
del taller també van sortir algunes preguntes i reptes: Com es pot
superar l'aïllament entre els diferents agents educatius?; Com es
pot deixar de tenir socis per passar a ser socis?; Com donar-li més
protagonisme als joves? O com construir xarxes realment horitzontals,
en diàleg amb les comunitats caracteritzades per la pobresa?
Espais
com el del Taller d'intercanvi d'experiències són l'ocasió
perfecte per aturar-se i reflexionar sobre la pràctica de manera
compartida. Però també son espais imprescindibles perquè generen
el coneixement necessari per reinventar l'educació que ens demana el
futur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada