2 de maig 2014

Experiències d'educació transformadora que contagien – Crònica dels premis "En la Recerca del Desenvolupament"


Ja fa alguns mesos, en una trobada internacional a Lió, vam poder compartir l'experiència del projecte En la recerca del Desenvolupament de l'ONG Assemblea de Cooperació per la Pau. Avui, uns mesos més tard, ens fem ressò de l'emotiva crònica de la Mariona Fontanella sobre l'acte d'entrega dels premis de la 3a edició d'aquest projecte.


Crònica d’una jornada plena de sorpreses, emoció i esperança pel canvi
El passat dijous, els que vam estar a la Sala Nobles del Palau Centelles de Barcelona vam experimentar una sensació especial, inclús algun moment màgic que ens dóna esperances als qui creiem en un canvi del model econòmic i social. Crec que tots els presents coincidiríem a dir que aquesta màgia la van posar, sense dubte, els i les joves participants a “En la Recerca del Desenvolupament”.
Per als qui no ho conegueu, “En la Recerca del Desenvolupament” tracta d’un projecte d’assessorament a treballs de recerca de Batxillerat (un treball que a Catalunya representa el 10% de la nota final) vinculats a temàtiques de desenvolupament, pau, drets humans i transformació social. En definitiva, des d’Assemblea de Cooperació per la Pau, oferim una tutoria externa que, coordinada amb el tutor del centre, assessora l’alumnat durant tot el procés, des del mes de maig que escullen la temàtica fins al gener de l’any següent que fan la defensa oral.
Enguany hem celebrat la 3a Edició on han participat 7 centres educatius de Barcelona amb un total de 22 alumnes participants. El fet de celebrar una 3a Edició és un símptoma del bon encaix del projecte amb tothom que hi participa, des de l’alumnat fins al professorat passant pels diferents especialistes de les diferents temàtiques.
La jornada del dijous era la culminació de tot el procés, una jornada on s’atorguen uns premis als tres millors treballs que consisteixen en un viatge al Marroc per oferir-los l' oportunitat de descobrir una cultura diferent i visitar projectes de cooperació sobre el terreny.
Però més enllà dels premiats, l’objectiu primordial de l’acte és fer visible la implicació dels joves i felicitar-los per la feina feta. Uns joves que van posar la nota de color i reflexió crítica a l’acte. La seva performance va sorprendre tots els presents, deixant una sensació dolça i despertant inclús certa emoció en veure les seves cares d’il·lusió i nerviosisme. En un moment on la imatge del jovent es vincula sovint a la falta de compromís, aquests joves ens van donar motius sobrats per trencar el prejudici i van ensenyar el seu profund dinamisme, creativitat i motivació. Des d’aquí els animo a seguir aquest camí i no perdre mai aquella espurna de confiança per creure que la construcció d’un món millor és possible i que està a les nostres mans.
També vam poder gaudir de la presència del Sr. Jesús Martín, professor de l’Institut Consell de Cent, que ens va permetre posar-nos a la pell del tutor del treball de recerca en la complexa i il·lusionant realitat educativa i del Sr. Josep Maria Puig, Catedràtic de Teoria de l’Educació de la Universitat de Barcelona, que ens va comunicar molt pedagògicament la raó de ser de l’Aprenentatge i Servei, tot animant els i les joves a difondre els coneixements apresos per realitzar un servei a la societat i completar així el seu procés d’aprenentatge.
No vull acabar sense agrair la presència de tots els assistents i participants en l’acte i especialment a totes les persones que fan possible aquest projecte: als centres educatius i al professorat que aposten pel projecte i promouen l’elecció de temàtiques solidàries entre el seu alumnat, als membres del jurat per la selecció dels premiats i a experts de diferents entitats col·laboradores, socis i tècnics al terreny d’ACPP per recolzar l’assessorament dels treballs. Finalment agraïm a l’Ajuntament de Barcelona el suport al projecte des dels seus inicis. A tots i totes, gràcies per convertir en realitat aquesta iniciativa, viure-la i creure en ella.
Per Mariona Fontanella - @Asamblea_ACPP

22 d’abr. 2014

El projecte europeu d'educació avança: primeres reunions internacionals a Barcelona


Els passats 8, 9 i 10 d'abril a Barcelona, la FCONG i el Departament d'Ensenyament van acollir una trentena d'experts en educació i representants de les entitats associades a REDDSO -Regions per a l'educació per al Desenvolupament Sostenible i Solidari-, projecte educatiu en el què participen.

La reunió del Grup de Treball Internacional es va celebrar a la seu de la FCONG. Experts acadèmics i tècnics de diferents administracions de Catalunya, Rhône-Alpes, Piamont i Malopolska van fer una sessió d'intercanvi amb l'objectiu d'avançar en la definició de l'Educació per al Desenvolupament Sostenible i la Solidaritat Internacional (EDD-SI). La majoria dels participants van valorar de forma molt positiva la metodologia participativa amb què es van treballar els continguts, la metodologia i les formes d'avaluació de l'EDD-SI, per detectar les convergències i divergències entre les diferents regions.

A diferència del que succeeix amb les metodologies o l'avaluació, amb més consens, en parlar de continguts sorgeixen algunes diferències significatives: francesos i italians posen el focus de l'EDD-SI en el desenvolupament de l'empatia solidaria o l'intercanvi entre Nord i Sud, mentre la tradició polonesa, per la seva banda, beu de la noció de Global Education d'Europa, i la tradició catalana aposta per una noció d'educació transformadora de caire molt més global on hi caben continguts que van des de la cultura de la pau, els drets humans, el medi ambient, el gènere, la sostenibilitat econòmica i social o la interculturalitat. La voluntat dels diferents actors catalans de trencar amb les diferents “educacions per a”, en aquest moment de forts canvis al context polític i educatiu, ha estat l'eix de molts debats.

A més d'aquesta sessió de treball, al Departament d'Ensenyament va tenir lloc una segona reunió més tècnica i de seguiment del projecte per tal de programar les activitats internacionals dels següents mesos. La propera cita serà al novembre i de nou a Barcelona on s'organitzarà un Taller d'intercanvi d'experiències educatives. La idea és que escoles i ONG de les quatre regions i d'alguns països llatinoamericans i africans comparteixin les seves realitats i propostes més innovadores.

11 de març 2014

Storify de la Formació en metodologies per a l'educació transformadora a l'aula

Ja hem acabat la primera part de la formació en metodologies per a l'educació transformadora a l'aula! Aquí teniu un recull de tuits i els enllaços al streaming.

Dijous comença la segona part de la formació per aprofundir en la metodologia de l'aprenentatge servei. Ja us explicarem com va!


17 de gen. 2014

Us presentem la Formació en metodologies per a l'educació transformadora a l'aula

Durant els propers mesos, a la FCONG i en diferents espais i municipis de Barcelona, es realitzaran sessions de formació adreçades a docents i ONG.

Si teniu interès en conèixer el currículum del Departament d'Ensenyament, el treball per competències o metodologies com el treball cooperatiu, la webquest i els dilemes morals, no us podeu perdre la primera formació que es realitzarà durant el més de febrer a la seu de la FCONG. Comptarem amb formadors i formadores de la UB, la UAB i del Departament d'Ensenyament. 

A la primera formació també hi participarà el Grup de Treball del Projecte de Competències i EPD que, a banda de parlar-nos de l'educació transformadora, ens presentarà la Guia per la incorporació de l'EPD a l'escola que estan elaborant.

També us oferim, a 7 municipis de la província de Barcelona, una formació per conèixer en profunditat la metodologia de l'aprenentatge servei, saber quines són les seves vinculacions amb el currículum o dissenyar el vostre propi projecte d'APS. Per la realització d'aquest curs comptem amb la col·laboració dels formadors i formadores del Centre Promotor d'Aprenentatge Servei, un referent català en aquest àmbit.

Esperem que us sembli interessant i que us hi apunteu! 

Us hi esperem!