2 de febr. 2015

El taller internacional reuneix a persones de tres continents per debatre sobre Educació per a la Ciutadania Global



Els passats 1 i 2 de desembre va tenir lloc a Barcelona un Taller Internacional d'Intercanvi d'experiències educatives. Organitzat per la FCONGD i el Departament d'Ensenyament, es tracta d'uns dels tres esdeveniment internacionals del projecte REDDSO que, a més, arriba en l'equador del projecte i esdevé, per tant, un moment clau per analitzar els avenços del projecte. 
Hi van participar al voltant de 80 persones, entre elles professors de Polònia, França i Itàlia així com representants d'ONG i de les administracions públiques implicades en el projecte. La participació dels companys de Burkina Faso, Senegal i l'Argentina va ser una gran oportunitat per enriquir el debat sobre l'Educació per a la Ciutadania Global.
El Taller també va oferir l'oportunitat d'intercanviar idees i concepcions, per exemple, sobre la noció d'Educació per al Desenvolupament Sostenible i la Solidaritat Internacional (EDD-SI), un terme que a França i Itàlia està ben afiançat, però que no s'utilitza ni a Polònia ni a Catalunya. Malgrat les diferències terminològiques i de concepte, el taller va posar de manifest que compartim valors i objectius i que viatgem tots en un mateix vaixell, rumb a l'educació per a la Ciutadania Global.
Els participants van valorar de forma molt positiva els panells d'intercanvi d'experiències per l'oportunitat de conèixer propostes concretes amb un objectiu compartit, el de la construcció d'una ciutadania crítica i conscient. Algunes de les experiències presentades, per exemple, fan del voluntariat una estratègia perquè els joves prenguin consciència de la realitat que els envolta. Però Però també, I també, de la mà de Luz Avruj, del Centre Llatinoamericà d'Aprenentatge i Servei Solidari, es va presentar la proposta de l'Aprenentatge Servei com una metodologia útil a l'hora de posar en pràctica valors i concebuda com una educació per al desenvolupament de baix a dalt, que arriba perquè els centres educatius esdevinguin protagonistes del canvi, transformant el seu entorn a través del que ells anomenen «el servei solidari per i amb la comunitat».
Finalment, del taller també van sortir algunes preguntes i reptes: Com es pot superar l'aïllament entre els diferents agents educatius?; Com es pot deixar de tenir socis per passar a ser socis?; Com donar-li més protagonisme als joves? O com construir xarxes realment horitzontals, en diàleg amb les comunitats caracteritzades per la pobresa?
Espais com el del Taller d'intercanvi d'experiències són l'ocasió perfecte per aturar-se i reflexionar sobre la pràctica de manera compartida. Però també son espais imprescindibles perquè generen el coneixement necessari per reinventar l'educació que ens demana el futur.

17 de nov. 2014

Barcelona acull una trobada internacional d'educació transformadora




Els propers 1 i 2 de desembre, Barcelona reunirà una setantena de persones entre professors/es, i representants d'ONG i administracions públiques d'Itàlia, França, Polònia i Catalunya, en un Taller d'Intercanvi d'experiències educatives del projecte europeu REDDSO.

El taller vol ser un espai de trobada entre ONG i centres educatius europeus per tal d'afavorir el treball en xarxa i avançar cap a la innovació en l'àmbit de l'educació per al desenvolupament sostenible i la solidaritat internacional, però comptarà amb la visió d'experts de Senegal, Argentina i Burkina Faso per tal que aportin la seva opinió sobre els reptes de l'educació per a la ciutadania global. 

El taller s'organitzarà a partir de presentacions i dinàmiques de grup. Hi haurà l'oportunitat de conèixer algunes experiències rellevants de les regions-sòcies del projecte. En el cas de Catalunya, presentarem l'experiència d'un grup de 3r d'ESO de l'INS Pla d'en Boet de Mataró el qual, a partir de la proposta educativa d'Oxfam IntermonConnectant Mons”, va passar de treballar el tema de la injustícia alimentària a convertir-lo en un projecte d'Aprenentatge Servei-APS: van passar de formar-se a formar a la resta dels seus companys.

Ens ha canviat la perspectiva de veure les coses”

Aprofitant un acte organitzat per la Fundació Jaume Bofill, vam parlar amb el Daniel Navarro, l'Alberto Quijorna i el Raúl Cantarero sobre la seva experiència: “per treballar el tema de la injustícia alimentària ens vam fer algunes preguntes: consumim el que necessitem veritablement? Sabem d'on vénen els productes que consumim? Com és possible que encara que es produeixi menjar per a tothom hi hagi 870.000 milions de persones que encara passin gana? Les preguntes ens van porten a investigar i aleshores es van afegir noves preguntes, com per exemple en relació a l'acaparament de terres de les multinacionals que les agafen als camperols, i per culpa d’això moltes famílies es queden sense treball i sense poder subsistir. 

El Dani, l'Alberto i el Raúl, juntament amb la resta de companys de la classe, s'han encarregat d'explicar a tots els cursos del seu institut el que havien descobert, un autèntica campanya de sensibilització: També vam fer una jornada solidària i vam recollir 210 quilos d’aliments per portar-los a la fundació San Joaquim, un menjador social de Mataró”. L'acció més mediàtica ha estat, sense dubte, la creació del blog boetcontralafam.cat: “un dia a informàtica, la Sandra, la professora, ens va proposar de crear una pàgina web que tractés el tema de la injustícia alimentària i on poguéssim explicar les accions que estem realitzant per lluitar-hi. Vam sortir 5 voluntaris i la web va acabar guanyant el segon premi del concurs WEBS.CAT. Gràcies a la web hem sortit a la revista local, al diari El País, ens van fer una entrevista a la cadena SER... i a més, per als alumnes més petits, el blog és una motivació per continuar el treball”. 

Experiències com aquesta són les que compartirem l'1 i 2 de desembre a la Casa del Mar. Experiències que ens ajudin a detectar pràctiques innovadores, pràctiques exitoses que ja estan construint ciutadans i ciutadanes globals: “hem après valors que no pot ensenyar un professor, ens ha canviat la perspectiva de veure les coses. El que abans pensaves que estava molt lluny, ara veus que està aquí molt a prop, i l'APS fa que l'alumnat s'impliquin més, tu poses una mica més de la teva part i acabes aprenent coses noves, i acabes fent moltes més coses de les que en un principi pensaves. Per exemple, ara quan anem a comprar tenim més cura d’on provenen els aliments, intentem comprar en petits negocis, no lucrar a les grans multinacionals que exploten els treballadors.




8 d’oct. 2014

El Diagnòstic d'educació de REDDSO planteja el repte d'una major coordinació entre escoles i ONG




El curs passat, i en el marc del projecte REDDSO es va dur a terme el Diagnòstic L’educació per al desenvolupament sostenible i la solidaritat internacional als centres educatius de Catalunya: reptes i oportunitats en l’apropament entre escola i ONG.


Realitzat per Elisabet Santpere i Àlex Egea, es va dur a terme entre els mesos de maig i novembre de 2013. Va comptar amb la participació de 67 centres escolars i es van analitzar 22 projectes d'ONG. El resum executiu del diagnòstic, que avui fem públic, vol donar a conèixer el marc teòric de l'educació per al desenvolupament sostenible i la solidaritat internacional (EDD-SI) entre els socis europeus i el professorat català, i concretar reptes i oportunitats per seguir avançant en la implementació de l'EDD-SI a l'escola.

El Diagnòstic pretenia explorar la situació de l'EDD-SI als centres educatius i ONG de Catalunya, fent visibles els elements comuns entre l’enfocament de l’EDD-SI i l’enfocament basat en competències bàsiques i identificant les temàtiques i les metodologies més utilitzades en l’àmbit escolar per treballar l'EDD-SI. La concreció de reptes i oportunitats per avançar en la implementació de l'EDD-SI a l'escola també era un dels exercicis que ens proposàvem.

L'estudi confirma que es manté la distància entre la concepció d’EDD-SI que tenen centres i ONG i el tipus d’accions realitzades en l’àmbit escolar, encara molt puntuals i amb poc impacte en l'alumnat i en el centre, que la voluntat del professorat d'orientar les iniciatives cap a propostes més globals s'enfronta amb la manca de formació, però també que el currículum basat en competències bàsiques és una excel·lent oportunitat per treballar l'EDD-SI. Algunes de les propostes de treball que plantegen els autors són la necessitat d’establir un escenari de responsabilitat compartida entre centres i ONG en la ideació, planificació i execució de propostes d’EDD-SI, o la necessitat de desenvolupar iniciatives d’EDD-SI vinculades a assignatures com les Matemàtiques, l’Educació visual i plàstica o l’Educació física que també contenen, al seu currículum, el tractament d’aspectes relacionats amb els diferents eixos temàtics de l’EDD‐SI.

Aquestes i altres propostes, juntament amb els resultats i conclusions de l'estudi, han de servir als impulsors del projecte com a full de ruta per construir una estratègia conjunta que ens ajudi a fer de l'escola una veritable escola de ciutadans i ciutadanes crítics i amb capacitat per transformar realitats.

Us podeu descarregar el resum del Diagnòstic aquí.

2 de jul. 2014

Una obra de teatre, una web sobre injustícia alimentària i la festa de comerç just d'Igualada: això és aprenentatge servei



El passat 29 d'abril, cinc alumnes de 4t d'ESO de l'Institut Pla d'en Boet de Mataró, van rebre el 2n premi del concurs Webs al punt. El premi reconeix la feina dels cinc joves, autors de la web boetcontralafam.cat, però de forma indirecta també posa de relleu el valor afegit dels projectes d'aprenentatge servei. La web és fruit del projecte d'APS impulsat per l'institut de Mataró on estudien els joves. 

 
A l'Institut Pla d'en Boet, fa bastants anys que treballen amb el Connectant Mons, una proposta d'educació per a la ciutadania global que impulsa Oxfam Intermon. Aquest curs han incorporat la metodologia de l'aprenentatge servei per anar més enllà i fer més significatiu l'aprenentatge dels joves en relació a la injustícia alimentaria i, honestament, creiem que ho han aconseguit!

Però aquesta no és l'única experiència de la que ens volem fer ressò. Hi ha més projectes d'aprenentatge servei que també s'han imaginat i dissenyat en el marc de la formació impulsada pel projecte REDDSO. 
 
Un d'ells el protagonitza l'alumnat d'ESO i Batxillerat de l'Institut Camí del Mar de Calafell amb l'espectacle solidari “L'altre camí, els més bells valors”. Els joves han creat i representat un espectacle multidisciplinar sobre els valors, basat en l'obra de l'escriptor Esteve Pujol. El respecte i l'alegria han estat els valors protagonistes a partir dels quals els joves conviden a la ciutadania a reflexionar sobre els perills d'una societat sense valors. Tot i que l'entrada és gratuïta, s'han recollit diners que es destinaran a projectes de cooperació escollits pel mateix alumnat.
 
L'espectacle, forma part d’un projecte multidisciplinar de l'Institut Camí del Mar per fomentar l’esperit cívic i el compromís solidari a través del teatre, posant en pràctica valors com la cooperació i el treball en equip, el diàleg, la constància, l’esforç, la responsabilitat, la confiança, la creativitat, la generositat o l’empatia.


Finalment, a Igualada, l'Institut Joan Mercader i l'ONG Setem, han posat en marxa el projecte d'APS “Comerç desigual–Comerç just” adreçat a joves de tercer d'ESO. L'alumnat s'ha aproximat a la temàtica a través de xerrades i materials didàctics de l'entitat. També han treballat en grups investigant sobre determinats productes com el cacao, el cafè, el tèxtil, el carbó o les armes. 
 
Fruit d'aquest treball, el 7 de juny passat, els joves van organitzar la Festa del Comerç Just d'Igualada que va comptar amb l'exposició i divulgació de productes de comerç just i amb l'exposició de panells informatius elaborats pel mateix alumnat.